Historia tańca Kizomba

W Angoli w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku odbywały się duże imprezy zwane „kizombadas”. Tańczono tam takie style jak semba, kompa i caduque oraz wiele typowo angolskich stylów muzycznych . Kizomba jako taniec ma swoje korzenie właśnie w tych imprezach, z udziałem znanych tancerzy, takich jak Mateus Pele do Zangado, João Cometa i Joana Perna Mbunco czy Jack Rumba, którzy pokazywali na parkiecie fragmenty swoich stylów w rytmie semby. Kroki te z biegiem czasu ewoluowały w stronę wolniejszego stylu, również w mniej pośpiesznym rytmie semby, typowym już w latach 70. XX wieku i znanym jako slow semba, rytmie mniej tradycyjnym, ale bardziej przypadającym do gustu młodych ludzi.

Następnie styl ten zaczął ewoluować między 1980 a 1981 rokiem wraz z takimi grupami jak Os Fachos, grupa powiązana z FAPLA i prowadzona przez Bel do Samba i Afro Sond Star, którzy mieszali powolną sembę z kilapangą , co doprowadziło do pojawienia się rytmu znanego jako kizomba.

Termin kizomba pojawia się także w powiązaniu ze stylem z 1981 roku, za sprawą „Bibi o rei da passa”, perkusisty SOS, grupy , która łącząc inne style, takie jak angolskie merengue, z rytmami opracowanymi przez inne współczesne grupy, wypracowała bardziej atrakcyjny dźwięk i taniec, który zaczął krążyć na imprezach w Angoli. Jednym z członków tej grupy był Eduardo Paim (uważany za wynalazcę Kizomby) , który po rozwiązaniu SOS przeniósł się do Portugalii (również za sprawą imigrantów) zabierając ze sobą rytm kizomby.

Często Kizombę myli się z Zoukiem, ze względu na bardzo podobne elementy muzyki, mieszanie się styli oraz inspirowaniem się artystów między sobą. Dużą w tym rolę mieli imigranci w Portugalii który spotykali się w klubach w Lizbonie w latach 90.

Żródło: Wikipedia


Zamieszanie z zoukiem


Zouk pojawił się na Antylach (Wyspach Zielonego Przylądka) na początku lat 80-tych przez grupę Kassav, poprzez połączenie rytmu, karaibskiego gatunku muzycznego i makossa, gatunku muzycznego wywodzącego się z miejskich regionów Kamerunu (stąd jest tak bardzo podobny do kizomby) i pojawia się też w Europie, w 1985 roku dzięki piosence „ Zouk la sé sèl Médicaman nou ni ”, która ukuła styl pod nazwą zouk.

Żródło: Wikipedia


Polskie korzenie Zouka


Nazwa Zouk prawdopodobnie stanowi skrót francuskiego słowa „mazurka”, zmodyfikowanego tańca polskiego, zaadaptowanego na Karaibach w XIX (przywiezionego tam prawdopodobnie przez Polskich oficerów), i bardzo popularnego na tych wyspach na początku XX wieku.


Żródła: Mazurka - Mazurek (Wikipedia EN)

ROMAN PIECHOWIAK NADAL NA MARTYNICE

ROMAN PIECHOWIAK NADAL NA MARTYNICE - PDF

Przykład tańca w wykonaniu kreolskim: https://www.youtube.com/watch?v=flKI3sDDUqs


Ważne postacie Kizomby


Mestre Petchú: Kodyfikator Tańców Angolskich

Mestre Petchú (Pedro Vieira Dias Tomás) jest wybitnym ekspertem, badaczem, trenerem tańca i koordynatorem kursów szkoleniowych z Semby i Kizomby. Jest on pionierem i twórcą pierwszej szkoły tańca oraz pierwszej metodologii nauczania Kizomby i Semby, opracowanej w 1998 roku.

Mestre Petchú jest autorem:

Kodifikacji Technicznej: Wiele zdefiniowanych kroków, struktur i technik tańca, takich jak Base 2, Base 3, Cavalinho, Virgula, Estrela oraz pojęcia Passo i Passada (sekwencja kroków), pochodzi z jego kodyfikacji.

„Geometrii Kizomby”: Jest to metodologia, którą stworzył do nauczania tańców Semba, Kizomba i Tarraxinha, wykorzystująca linie, figury i schematy geometryczne do precyzyjnego opisu ruchów.

Definicji i Klasyfikacji Tańców: Mestre Petchú jest autorem szczegółowych klasyfikacji i technik dla:

Semba, Kizomba i Tarraxinha jako tańców.

Terminów Postawy: Takich jak Ginga (postawa/wdzięk kobiety – Kalumby) i Banga (duma/styl mężczyzny – Muadié), które definiuje jako postawę (attitude), a nie sam taniec.

Kategorii Tancerzy: W tym Passistas (tancerze Semby), Kizombeiros (tancerze Kizomby) i Tarracheiros (tancerze Tarraxinhy).

Materiały, na których opiera się nasza konwersacja, pochodzą z kursów szkoleniowych z tańca Semba i Kizomba dla instruktorów i profesorów, za których projekt i prowadzenie odpowiada Pedro Vieira Dias Tomás – „Petchú”.


Inne Kluczowe Nazwiska

Chociaż Mestre Petchú skodyfikował ruchy, niektóre kluczowe nazwy stylów i pojęć mają innych pionierów:

Nazwa „Kizomba” (Muzyka): Nazwa „Kizomba” została nadana przez Bibi Fernandesa (perkusjonistę z Banda S.O.S) na przełomie lat 70./80. XX wieku w Luandzie. Słowo to pochodzi z języka kimbundu i oznacza „Festa” (impreza/święto).

Pionier Muzyki Kizomba: Eduardo Paim (z Banda S.O.S) jest uznawany za pioniera w tworzeniu muzyki Kizomba, która powstała w wyniku fuzji Semby, Compy (Haiti) i Zouku (Karaiby).

Parasol Muzyczny (Umbrella Musical): Koncepcja „Umbrella Musical” (grupowanie różnych stylów muzycznych pod jednym parasolem interpretacyjnym) została stworzona w 2014 roku przez angolskiego DJ To Costę.

Muzyka Semba (jako styl miejski): Liceu Vieira Dias jest uznawany za mentora i twórcę muzyki Semba, który w 1947 roku zrewolucjonizował muzykę angolską, przenosząc ją na gitarę akustyczną (w ramach grupy Ngola Ritmos)